• TR
  • EN
Ders Kodu: 
EDGN 529
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Amacı: 
Bu dersin temel amacı, istatistik okur-yazarlığını kazandırmaktır. Ayrıca, betimsel istatistiğe yönelik temel kavramları kullanarak sosyal bilimler alanında istatistikî verilerle ve bilgisayar ortamındaki paket programlarla temel betimsel analizler yürütülecektir.
Dersin İçeriği: 

Betimsel istatistiğin tanımlanması, öneminin anlaşılması, ölçekler (ölçme türleri) ve frekans dağılımlarının incelenmesi, merkezi eğilim ölçülerinin tanımlanması, merkezi değişim (dağılım) ölçülerinin tanımlanması

Bilgisayar programı (SPSS) yardımıyla temel istatistiksel hesaplamaların yapılması ve sonuçların yorumlanması, bilgisayar programında (SPSS) grafik oluşturma ve yorumlama

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Örnek Olay 3. Tartışma 4. Gösterim 5. Grup çalışması 6. Mikroöğretim 7. Problem Çözme
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Betimsel istatistiğin önemini ve kullanım alanlarını kavrar. 9 1, 3 1,2,3,4
2) Ölçek çeşitlerini (sınıflandırma, sıralama, eşit aralıklı, eşit oranlı) tanımlar ve örneklerle açıklar. 9 1, 3 1,2,3,4
3) Başlıca merkezi eğilim ölçülerini (ortalama, ortanca, tepe değer) tanımlar ve örneklendirir. 9 1, 3 1,2,3,4
4) Merkezi eğilim ölçülerini istatistiksel program kullanarak bilgisayar ortamında hesaplar. 4, 9 1, 3 1,2,3,4
5) Merkezi dağılım ölçülerini (aralık, standart sapma) tanımlar ve örneklendirir. 9 1, 3 1,2,3,4
6) Merkezi dağılım ölçülerini istatistik programı kullanarak bilgisayar ortamında hesaplar. 4, 9 1, 3 1,2,3,4
7) Bilgisayar programı yardımıyla yürütülen istatistiki verilerin grafiklerini yorumlar. 9 3 1,2,3,4

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İstatistiğe Giriş  
2 Betimsel İstatistik  
3 Ölçek Çeşitleri ve Frekans Dağılımları  
4 Frekans Dağılım Tablosu ve Grafikleri  
5 Merkezi Eğilim Ölçüleri (Ortalama, Ortanca, Tepe Değer)  
6 Merkezi Eğilim Ölçüleri (Problem Çözme)  
7 Ara Sınav  
8 Merkezi Eğilim Ölçüleri (İstatistik Programı Uygulamaları)  
9 Merkezi Dağılım Ölçüleri (Aralık, Standart Sapma)  
10 Merkezi Dağılım Ölçüleri (Problem Çözme)  
11 Merkezi Dağılım Ölçüleri (İstatistik Programı Uygulamaları)  
12 Normal Dağılım, Standart Skorlar, z-Değeri  
13 z-Değeri (Problem Çözme)  
14 Betimsel İstatistik ve Çıkarımsal İstatistik  
15 Final  

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Gravetter, F.J. and Wallnau, L.B. (2009). Statistics for the Behavioral Sciences. 8th edition. Wadsworth, USA.

Pallant, J. (2007). SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to data Analysis using SPSS, 3th edition. Open University Press, USA

Salkind, N.J. (2011). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics, 4th  Edition, Sage, USA.

Heiman, G.W. (2011). Basic Statistics for the Behavioral Sciences. 6th edition. Wadsworth, USA

 

 

Materyal Paylaşımı

Sınıf içinde ve elektronik ortamda paylaşılmaktadır.

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav    
Final Sınavı 1 40
Ödev 4 30
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak   X      
2 PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek   X      
3 Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak X        
4 Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek X        
5 Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak X        
6 Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak   X      
7 Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak X        
8 Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak   X      
9 Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak X        
10 Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek X        

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav      
Ödev 4 5 20
Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü     140
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,6
Dersin AKTS Kredisi     6