Dersin Amacı:
Çift danışmanlığı kuramlarını bilme, danışmanlık yaklaşımları ve teknikleri arasındaki farkları belirleme, etkin ve yansıtıcı dinleme ve danışmanlık becerilerini gösterebilme, çiftlerle çalışma becerisi kazanma.
Dersin İçeriği:
Çift terapisinin tarihsel gelişimi, kuramsal alt yapısı, temel kavram ve süreçler, farklı terapi yaklaşımları ve uygulamaları.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri:
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Çift terapisi ilgili kavramları bilir. | 1,2,3,4,6 | 1 | 1,2,4,5 |
2.Aile, çift ve bireylere yardım etme becerilerini geliştirebilir. | 1,2,3,4,6 | 1 | 1,2,4,5 |
3.Çift danışmanlığı ve tekniklerine ilişkin kuram, ilke, kavram ve teknikleri değerlendirebilir. | 1,2,3,4,6 | 1 | 1,2,4,5 |
4.Teknik ve yöntemleri uygulayabilir. |
1,2,3,4,6 | 1 | 1,2,4,5 |
Dersin Akışı
1 | Çift danışmanlığı tarihçe ve gelişimi, amaçlar ve genel ilkeler | |
2 | Psikodinamik ve içgörü yaklaşımı | |
3 | Yapısalcı yaklaşım (Watzlawick, yapısalcılık ve iletişim) | |
4 | Bilişsel-davranışçı yaklaşım (Ellis,Beck) | |
5 | Stratejik yaklaşım: Haley Aile Terapisi | |
6 | Kısa-Süreli Terapi (güç ilişki kontrolü,hiyerarşi) | |
7 | Minuchin-Yapısal Aile Terapisi | |
8 | Bowen (sistematik aile ve doğa sistemleri) | |
9 | Arasınav | |
10 | Satir'in (birleşik aile) yaklaşım ve teknikleri | |
11 | Hümanistik yaklaşımlar (Maslow, Rogers) | |
12 | Müdahale teknikleri | |
13 | Çift ilişkilerinde İlişki sorunları | |
14 | İletişim, çatışmalar ve boşanma süreci | |
15 | Aile yaşamında değişiklikler | |
16 | Final sınavı |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları; Yazar: Samuel T. Gladdıng | |
Öğrencilerin ilgi alanı ve geçmiş deneyimlerine göre ders hocası tarafından seçilmiş akademik makalele |
Materyal Paylaşımı
Sınıf içinde ve elektronik ortamda paylaşılmaktadır.
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 25 |
Derse Katılım | 10 | |
Toplam | 55 | |
Final Ödevinin Başarıya Oranı | 45 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 55 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | Katkı Düzeyi | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak | X | |||||
2 | PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek | X | |||||
3 | Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak | X | |||||
4 | Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek | X | |||||
5 | Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak | X | |||||
6 | Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak | X | |||||
7 | Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak | X | |||||
8 | Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak | X | |||||
9 | Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini fark etmek ve kullanmak | X | |||||
10 | Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |