Program geliştirme ve program değerlendirme arasındaki ilişki, program değerlendirmeye duyulan gereksinim, program değerlendirme yaklaşımları, program değerlendirme modelleri, program değerlendirme karşılaşılan güçlükler, dünyada ve Türkiye’de yapılan belli başlı program değerlendirme çalışmalarının incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1)Program değerlendirme ile ilgili temel kavramları ve eğitimde program değerlendirmenin amaçlarını açıklar. | 1,2,3,8 | 1,4,6 | 1,2,4,5 |
2)Program değerlendirme sürecini açıklar. | 1,2,3,8 | 1,4,6 | 1,2,4,5 |
3)Türkiye’de ve dünyadaki program değerlendirme çalışmalarını gelişim özelliklerine göre tartışır. | 1,2,3,8 | 1,4,6 | 1,2,4,5 |
4)Program değerlendirme yaklaşım ve modelleri arasındaki farklılıkları analiz eder. | 1,2,3,8 | 1,4,6 | 1,2,4,5 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, dersin temel kavramlarının genel farkındalığının sağlanması | |
2 | Eğitim programı, program geliştirme, program değerlendirme kavramlarının örneklerle açıklanması | |
3 | Program değerlendirmenin genel tarihsel süreci | |
4 | Program değerlendirmenin felsefik, sosyolojik ve psikolojik boyutları | |
5 | Program değerlendirme yöntemleri | |
6 |
Program Değerlendirme Modelleri
Hedefe Dayalı Değerlendirme (Tyler) Modeli, Metfesel- Michael Program Değerlendirme Modeli |
|
7 |
Farklar Yaklaşımı (Provus) Modeli,
Yararlanıcıya Odaklı Değerlendirme (Consumer Oriented- Michael Scriven) Modeli |
|
8 |
Uygunluk Olasılık (Robet E. Stake) Modeli,
Alkin UCLA Değerlendirme Modeli |
|
9 | Saylor, Alexander ve Lewis Modeli,Eisner Eğitsel Eleştiri Modeli | |
10 |
Özcan Demirel- Analitik Program Değerlendirme Modeli,
Dart Normatif Program Değerlendirme Yaklaşımı, Kurama Dayalı Değerlendirme |
|
11 |
Program Değerlendirme Modellerinin Karşılaştırılması
Ulusal ve uluslararası program değerlendirme örneklerinin incelenmesi |
|
12 | Program değerlendirmenin standartları ve karşılaşılan sorunlar | |
13 | 21. Yüzyıl becerilerine göre Türkiye’deki son programlar | |
14 | Öğrenci ödevlerinin tartışılması | |
15 | Final |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Fitzpatrick, J.L., Sanders, J.R., & Worthen, B.R. (2017). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. Pearson Education Ornstein, C. Alan; Hunkins, Francis P.(2018).Curriculum foundations, principles,and issues. Pearson Pub. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Sınıf içinde ve mail yoluyla paylaşılmaktadır. |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | - | - |
Ödev(ler) | 2 | %50 |
Final | 1 | %50 |
Toplam | %100 | |
Finalin Başarıya Oranı | %50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | %50 | |
Toplam | %100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretim alanının geçmişini, ilkelerini ve felsefesini bilmek ve uygulamak. | X | |||||
2 | Program geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş gelişmelere ve uygulamalara ilişkin bilgi sahibi olmak. | X | |||||
3 | Öğrenme öğretme sürecinin değişkenlerini bilmek ve uygun tasarımlar yapmak. | X | |||||
4 | Niteliksel ve niceliksel bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek, program geliştirme alanında araştırma yapmak ve sonuçları yazılı olarak sunmak. | X | |||||
5 | Bilgiye ulaşma, bilgiyi paylaşma, profesyonel gelişim ve veri analizi için internet ve teknolojiyi nasıl kullanacağını bilmek | X | |||||
6 | Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak | X | |||||
7 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği niteliklere sahip olmak ve bunları sürekli geliştirmek için gerekli becerilere sahip olmak. | X | |||||
8 | Bir öğretim programını veya öğretim tasarımını bilimsel ilke ve teknikleri kullanarak değerlendirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumluluklarını kavramak ve program geliştirme alanında işe vuruk biçimde kullanmak. | X | |||||
10 | Program geliştirme sürecinde ihtiyaca yönelik projeler geliştirmek ve proje yönetim süreçlerine hâkim olmak. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |