• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PCG 510
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Amacı: 
Psikoloji ve eğitim alanında bireyi tanımak ve bireysel farklılıkları ortaya çıkarmak adına kullanılan testler ve test dışı teknikler hakkında bilgi kazandırmak; zekâ, kişilik, tutum, ilgi testlerini ve bireyi tanımaya yönelik test dışı teknikleri tanıtmak; bunların birey ve gruplara dönük uygulamalarına ilişkin bilgi vermek; bu testlerin raporlanma sürecini açıklamak.
Dersin İçeriği: 

Bireyi değerlendirmenin kapsam ve amaçlarını kavrayabilme, bireyi değerlendirmede amaca uygun geçerli ve güvenilir test ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilme, öğrencilere uygulanan test ve test dışı teknikleri puanlayabilme, test uygulamalarından elde edilen ham puanları standart puanlara çevirebilme ve yorumlayabilme, öğrencilere uygulanan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını rapor edebilme.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk –doldurma 4. Doğru -Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo 7. Vaka Analizi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğrenme Yöntemleri Değerlendirme Teknikleri
1) Testler ve Test Dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlayabilme ve örnek test profilleri üzerinden test raporunu düzenleyebilme. 3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
2) Psikolojik test ve test dışı teknik raporu yazım formatını kullanabilme 3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
3) Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilme, sonuçlarını yorumlayabilme 3,4 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
4) Psikolojik danışma sürecinde test ve test dışı teknikleri uygulama ve raporlamanın önemini açıklayabilme. 1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7
5) Psikolojik ve test dışı tekniklere bağlı değerlendirmenin

 (test ve test dışı teknik uygulamanın) amacını ve değerlendirme sürecini etkileyen faktörleri söyleyebilme.

1,2,3,4,5,8,9 1,2,3,4,5,6 1,2,3 7

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular  
1. Bireyi değerlendirmenin (Test ve test dışı teknik uygulamanın) kapsamı

ve amaçları

 
2 Değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları  
3 Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,  
4 Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık  
5 Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme  
6 Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zekâ, Kişilik, Nöropsikolojik Değerleme  
7 Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü  
8. Gözlem, gözleme dayalı diğer teknikler, derecelendirme ölçekleri, görüşme tekniği örnek uygulamalar

 

 
9. Anket, Otobiyografi, Problem Tarama Listesi, Sosyometri, Kimdir Bu? ,,  
10 Bireyi Tanımada Kullanılan Diğer Teknikler: Olay İncelemesi, Ev Ziyaretleri, Bibliyoterapi, vs.  
11 Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma ve Kullanma, Gessel Gelişim Zekâ Testi Örnek Uygulama, Ham Puanları Standart Puanlara Çevirme ve Yorumlama,

 

 
12 Görsel-Motor Algı Testlerinin Tanıtımı ve Örnek Uygulamalar. Bender Gestalt Örnek Uygulama, Puanlaması, Yorumlaması  
13 Örnek Uygulamalar  
14 Örnek Uygulama Üzerinden Rapor Yazma ve Yorumlama  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Kuzgun, Yıldız. Rehberlik ve Psikolojik Danışma. ÖSYM Yayınları.

Myrick, R. D. 1996. Developmental Guidance and Counseling: A Practical Approach.

Özyürek, Ragıp. 2012 Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları El Kitabı. Pegem Yayıncılık.

 

Materyal Paylaşımı

Sınıf içinde ve elektronik ortamda paylaşılmaktadır.

Değerlendirme Sistemi

  DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ödev 2 30
Vize 1 30
Final 1 40
Toplam 3 100
Finalin başarıya oranı   40
Vizenin başarıya oranı   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI      Katkı Düzeyi
  1 2 3 4 5
1.PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak X        
2.PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek   X      
3.Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak       X  
4.Çok kültürlü bir yaklaşımla herkesi olduğu gibi/her türlü özellikleriyle kabul etmeyi öğrenmek     X    
5.Kültürel farkındalık, kültürel sosyal adalet, çatışma çözme ve diğer kültürel davranışlarıyla ilgili teorileri/bilgileri; insan ruhunun, aklının ve bedeninin gelişimi ve sağlığı için öğrenmek ve uygulamak   X      
6.Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak     X    
7.Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak   X      
8.Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak     X    
9.Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini fark etmek ve kullanmak X        
10.Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek X        

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön Çalışma) 15 5 75
Ödev 3 12 36
Vize 1 6 6
Final 1 15 15
       
Toplam iş Yükü     177
Toplam iş Yükü / 25 (s)     7.08
AKTS Kredisi     8